Verkooporganisaties hebben leads nodig

Traditionele commerciële bedrijven denken dat iedere verkoper geschikt is voor leadgeneratie en iedere keer weer een lead weet binnen te halen. Soms is een leads kopen veel eenvoudiger.. In de praktijk zijn deze slechte een schakel binnen een salesproces. We hebben het niet over verkopers in de Retail. Verkopers waar wij het hier hebben, zijn actief in de dienstverlening of duurdere producten in de B2B, dit is een afkorting van ‘Business to Business’. In het Nederlands wordt ook gesproken over de klein of groot zakelijke markt. In 2013 werkt de traditionele manier nog wel voor de duurdere diensten en producten, maar zelfs daar worden de klanten mondiger en zijn beter geïnformeerd over bestaande producten en diensten. Het internet is uiteindelijk een aangename bron van informatie, zodat de concurrentie gemakkelijk beoordeeld kan worden.

Belonen voor leads

De oude verkoper kreeg een basissalaris en een extreme bonus bij gerealiseerde doelstellingen. Helaas heeft de verkoper vandaag de dag minder grip op het verkoopproces. De loongebouwen worden bij de meeste commerciële instellingen hierop afgestemd. Het basissalaris gaat omhoog en de bonus wordt afgevlakt. Hierdoor verdwijnen de echte verkopers naar andere en vaak meer internationaal georiënteerde bedrijven. Hierbij kun je denken aan outsourcingsdiensten, verkoop van vliegtuigen of in de leadgeneratie.

Tijd beter besteden dan jagen op leads

De verkopers die vandaag onderweg zijn, hebben veel meer mogelijkheden om zich voor te bereiden op het gesprek bij de klant. Via LinkedIn kan vaak worden gekeken wie en wat de gesprekspartner is. Ook het werkverleden wordt hierbij aangegeven waar vaak naar wordt verwezen als binnenkomer. Hierbij moet wel worden gerealiseerd dat niet iedereen het prettig vind, wanneer deze persoon er achter komt dat je hem of haar hebt liggen uitpluizen. Maar ja, Facebook wordt niet voor niets de denkbeeldige molensteen om de nek van veel mensen. Niet alleen wordt het lastig bij het solliciteren, ook al haal je informatie van je tijdslijn. Rekruteringsbedrijven kunnen softwarelicenties kopen voor ‘data mining Social Media’. Dit is de software die door banken al wordt gebruikt in de USA om wel of geen krediet te geven. Redenatie hier achter is kijken wie zijn je vrienden. Als dit wanbetalers zijn, dan heb jij ook een verhoogd risicoprofiel.

Meer informatie: http://www.virgoleads.com