Verschillende schroefkoppen De meeste mensen weten eigenlijk niet zoveel over schroeven, wat zonde is, omdat vrijwel elk gebouw niet zou kunnen bestaan zonder schroeven. Schroeven zijn bijzonder veelzijdig, enorm handig en onmisbaar in de meeste bouwsels die worden gemaakt. Als het je interessant lijkt om wat meer te weten te komen over schroeven kan je hier verder lezen over verschillende soorten schroeven en hun eigenschappen.
Schroeven deel je meestal in op basis van hun kop. Er zijn grofweg genomen vijf verschillende koppen die gebruikt worden. Dit zijn: de gleufkop, de PH kruiskop, de PZ kruiskop, Torx en Inbus.
De gleufkop is een kop waar één rechte streep doorheen loopt. De gleufkop wordt onder andere gebruikt op houtschroeven.
De PH kruiskop is een kop waar een kruis op staat. Deze kop is te vinden op veel verschillende soorten schroeven. Zo zijn ze te vinden op onder andere houtschroeven, gipsplaatschroeven en metaalschroeven.
De PZ kruiskop is een kop waar een kruis op staat, maar waar er precies tussen de lijnen van het kruis kleine uitsteeksels zijn. Deze schroefkop wordt niet zo vaak gebruikt als de gleufkop en de PH kruiskop. Je ziet deze schroefkop vooral terug op spaanplaatschroeven.
De torx is een schroefkop in de vorm van een zespuntige ster. Torx schroeven worden eigenlijk zelden gebruikt. Je ziet daarom dan ook weinig schroeven met een torx.
Ten slotte heb je nog de inbus. Een inbus is een kop in de vorm van een hexagon. Schroeven met een inbus worden meestal niet gebruikt in constructies die naderhand niet goed meer uit elkaar te halen zijn. Dit heeft te maken met het feit dat een schroef of bout met een inbuskop met de hand vastgedraaid moeten worden en na verloop van tijd losser kunnen gaan zitten. Het is daarom ook niet handig om deze te verwerken in een constructie die je na het in elkaar zetten niet meer uit elkaar kan halen. Bouten met inbus worden geregeld gebruikt voor het bevestigen van fietslampen.
|
https://www.bnvtools.nl/ |
Verschillende schroefkoppen De meeste mensen weten eigenlijk niet zoveel over schroeven, wat zonde is, omdat vrijwel elk gebouw niet zou ...

Tags: