Fulfilment tijdens de coronacrisis

Fulfilment staat voor het hele proces van een bestelling. Dit betekent dat het proces begint bij het ontvangen van de goederen en de verzending naar de uiteindelijke consument. Door het corona virus zijn er veel ontwikkelingen gaan groeien maar ook veel dingen stil komen liggen in het fulfilment. In dit artikel wordt uitgelegd aan de hand van de verschillende stappen hoe en waarom corona invloed heeft gehad op het fulfilment.

Door het coronavirus zijn enorm veel mensen bang om de deur uit te gaan en daarom ook fysiek aankopen te doen. De druk op fysieke ondernemers die een winkel of een keten bezitten is enorm gedaald en daarbij is de online verkoop enorm toegenomen. De online uitgaven stegen met meer dan zestig procent ten opzichte van voor het coronavirus. Dit is voor online ondernemers goed nieuws maar voor de fysieke ondernemers niet.

De IT

Het belangrijkste van het proces is de consument goed op de hoogte houden van de ontwikkelingen wat omtrent het coronavirus en daarbij natuurlijk de status van hun bestelling. Door het virus nam het aantal bestellingen voor veel bedrijven drastisch toe en daarbij werd het ook lastiger om al deze klanten op de hoogte te houden van hun bestelling.

Goederenontvangst

Het is natuurlijk ook belangrijk dat er meer aanvoer van goederen kwam door de toename van het aantal bestellingen. Dit was voor veel bedrijven lastig omdat veel fabrieken kwamen stil te liggen doordat mensen niet meer mochten komen werken. Daardoor kwam er een enorme achterstand in de goederenontvangst en kwamen de bedrijven die hier te laat achter kwamen in de problemen.

Voorraad beheren

Het beheren van de voorraad is belangrijk omdat je de consument moet laten weten of de producten die ze willen kopen wel op voorraad zijn. Wanneer dit niet goed gedaan wordt gaan er veel consumenten geld betalen voor producten die ze vervolgens niet zullen krijgen. Dat is slechte promotie voor het bedrijf en daarbij dus ook niet nodig mits dit allemaal goed bijgehouden wordt. Door het coronavirus vielen er veel werkkrachten uit en daarbij ook mensen die de voorraad beheerden. Dit zorgde ervoor dat de communicatie stroef liep.

Orderverwerking en inpakken

Nadat de consument de bestelling heeft geplaatst moet de order verwerkt worden en daarna ingepakt worden. De orderverwerking wordt vaak automatisch gedaan aan de hand van het voorraad beheer. Het inpakken van de bestellingen aan de andere kant moet wel gedaan worden door werknemers en wanneer deze niet konden werken door ziekte of quarantaine kwam er vertraging in de order. Dit zorgde weer voor slechte publiciteit.

Verzending

De ontvangen bestelling moet natuurlijk ook verzonden worden en dit moet gedaan worden door verzendbedrijven. Door de enorme toename van online bestellingen nam de druk op de werknemers bij deze verzendbedrijven flink toe. Dit zorgde vaak voor een vertraging in de verzendtijd.

https://surlogic.nl/nl/