Ontdek hier welke functies en eigenschappen CRM-software in e-commerce echt moet hebben om nieuwe klanten te winnen. E-commerce heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht doorgemaakt, die alleen maar werd aangewakkerd door de coronapandemie. Op veel plaatsen bleef de stationaire detailhandel gesloten. Ook toen de eerste winkels hun deuren weer konden openen waren er nog restricties. En zelfs toen deze niet meer beschikbaar waren, gaven veel klanten de voorkeur aan online winkelen. Tijdens de pandemie werd ook een aantal bedrijven geconfronteerd met de uitdaging om het klantcontact zo persoonlijk mogelijk te blijven onderhouden; zij het virtueel. Velen vonden ondersteuning in geschikte CRM-systemen. Hiermee kunnen bedrijven alle klantrelatieprocessen digitaal in kaart brengen. Al deze processen kunnen vervolgens binnen het systeem worden beheerd, geoptimaliseerd en geautomatiseerd. Elke branche heeft zijn eigen eisen aan een adequaat CRM-systeem. Hieronder worden daarom enkele belangrijke eigenschappen van CRM-software voor webwinkeliers uitgelicht. Koppeling van CRM en webshop Eerst en vooral moet ervoor worden gezorgd dat het CRM-systeem technisch kan worden gekoppeld aan de webshop. Want het volledige potentieel van elke bedrijfssoftware kan zich alleen ontplooien als deze zo naadloos mogelijk kan worden geïntegreerd in de bestaande IT-infrastructuur. Dit zorgt ervoor dat informatie naadloos kan worden uitgewisseld van systeem naar systeem. Anders is handmatig gegevensonderhoud vereist. Enerzijds gaat dit gepaard met een opmerkelijke extra inspanning. Anderzijds verhoogt het ook het risico op transmissiefouten en bijgevolg een lagere datakwaliteit. Aangezien data niet voor niets ook wel “olie van de 21e eeuw” wordt genoemd, moet dit worden vermeden. Een naadloze verbinding tussen de webshop en CRM zorgt er bijvoorbeeld voor dat nuttige gebruikersgegevens die op de website worden gegenereerd, direct kunnen worden overgedragen aan het analytische CRM voor evaluatie. Op deze manier kunnen bedrijven waardevol inzicht krijgen in het gedrag en de behoeften van hun eigen klanten en prospects en hun CRM-processen of hun productaanbod daarop aanpassen. Marketingautomatisering met het CRM-systeem Op functioneel niveau kunnen bedrijven in e-commerce en andere industrieën profiteren van het gebruik van een CRM-systeem met marketingautomatisering. Simpel gezegd, marketingautomatisering maakt de meest persoonlijke, individuele en tegelijkertijd geautomatiseerde benadering van zoveel mogelijk potentiële klanten mogelijk. Op deze manier is het voor bedrijven mogelijk om zonder noemenswaardige extra inspanning veel potentiële klanten gericht aan te spreken. Zo kunnen uiteindelijk zoveel mogelijk klanten voor het bedrijf worden gewonnen. Op het gebied van marketing zijn er nog veel meer functies waar e-commercebedrijven van kunnen profiteren. Zo kunnen er bijvoorbeeld ook social media kanalen worden aangesloten op het CRM-systeem zodat campagnes ook centraal via de software oplossing kunnen worden aangestuurd. Een blik op Tribe CRM De concurrentie op de CRM-markt is moordend. Het is dan ook niet eenvoudig voor veel bedrijven die op zoek zijn naar geschikte bedrijfssoftware om snel een adequaat systeem te vinden. Een van de CRM-systemen op de markt is Tribe CRM van perfectview. Het systeem biedt bedrijven een alles-in-één platform voor klantrelatiebeheer. Bedrijven die op zoek zijn naar een geschikt CRM-systeem dienen in ieder geval alle eisen zo gedetailleerd mogelijk op papier te zetten in de vorm van een specificatie, die als basis dient voor de besluitvorming in het kader van het project. |